Školské poradenské pracoviště
Hlavní náplní ŠPP je pomáhat žákům ve zvládání učebních nároků školy s ohledem na jejich individuální možnosti, řešit příčiny slabého prospěchu, pomáhat uspokojovat speciální výchovné a vzdělávací potřeby žáků, pomáhat jim řešit jejich osobní a rodinné vztahové problémy. Dále mohou probíhat intervence při řešení aktuálních problémů. Pracuje se také s žáky s problémy s PAS (Poruchou autistického spektra).
Jeho činnost vychází ze standardních činností vymezených vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších změn a z koncepce školního poradenského pracoviště školy v těchto oblastech:
- psychologické poradenství
- výchovné a kariérové poradenství
- prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů, zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek
Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně na žádost žáků, jejich zákonných zástupců a pedagogů. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas žákova zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí.
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem poradenské činnosti jsou důvěrná, ochraňovaná a je s nimi nakládáno v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Pro poskytování konzultací jsou stanoveny tyto časové termíny:
ŠKOLNÍ PSYCHOLOG – PhDr. Daniel Štach | Konzultace |
Přímá psychologická činnost |
PO 13-14 h žáci (nebo po domluvě) ÚT 11-12:30 h (rodiče ul. Škarabelova)ST 14-15:30 h (rodiče ul. El. Krásnohorské) |
Poradenská činnost | po domluvě |
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole.
- Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení).
- Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
- Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.).
- Kariérové poradenství u žáků.
- Techniky a hygiena učení (pro žáky).
- Skupinová a komunitní práce s žáky.
- Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
- Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
- Metodická pomoc třídním učitelům.
- Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé). · Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
- Prezentační a informační činnost.
- Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole. (MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: Vyhláška č. 72/2005 Sb.)
VÝCHOVNÍ PORADCI | Konzultace |
PaedDr. Dana Zemánková Mgr. Lenka Hlavatá Výchovné a vzdělávací problémy |
PO – 14:00 – 16:00 rodiče ST – 09:00 – 14:30 žáci ČT – 13:00 – 14:15 pedagogové |
Mgr. Jana Novotná Volba povolání |
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE | Konzultace |
Mgr. Lenka Hlavatá | ÚT - 5.ZŠ 13.00 – 14.00 |